Köpvillkor hos MIMITISTA.SE

FÖRETAGSINFORMATION

Innehållet på denna hemsida och i denna webbshop tillhandahålls, uppdateras och hanteras av MIMITISTA.SE, org.nummer 890508-4003. Företaget har sitt säte i Helsingborg, Sverige. Vi öppnar butik den 28 oktober på Kullagatan 58 i centrala Helsingborg.

Önskar du att komma i kontakt med MIMITISTA, skicka ett mejl till [email protected]

med ditt namn, ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort. 

BESTÄLLNING

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. En beställning är bindande och medför betalningsansvar för dig som kund.

Har du handlat genom instagram live, kommer de inte synas vilka produkter du köpt. Så rådet är då att printscreena din sammanställning innan du checkar ut din box. Scrolla ner på sidan inne i din box för att se en mer tydlig sammanställning. 

Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till [email protected]

När ert paket är packat, kommer det ett mejl och det dyker även upp en notis hos PostNord om ni kopplat ert nummer och mejl enligt det ni angett i er beställning. Det kan sen dröja någon dag innan ert paket packas då MIMITISTA har upphämtning, men oftast måndagar och fredagar beroende på när er order är lagd.

LEVERANS och FRAKTVILLKOR 

Alla ordrar packas inom 6-10 arbetsdagar efter mottagen betalning. När ordrar är överlämnade till Postnord, kan de ta ytterligare 1-3 arbetsdagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagar eller fredagar. Avvikelser kan förekomma. Om förseningar i leveransen skulle uppstå kan du kontakta oss på e-postadress: [email protected]

Som kund inom Sverige kan du välja mellan Försäkrad försändelse, Spårbar försändelse eller avhämtning (efter den 28 oktober kan ni hämta era ordrar i fysisk butik på Kullagatan 58 i centrala Helsingborg. 

För  varubrev/ Spårbar försändelse tillkommer en fraktavgift om 69kr per order och ordertillfälle. Om ert ordervärde överstiger 1800kr erhåller du som väljer detta frakt sätt fri frakt. En varubrev försändelse är spårbar men PostNord ersätter inte kund vid eventuell förlust eller skada. MIMITISTA.SE ansvarar inte för förlust eller skada, utan det finns möjlighet att själv välja vilket frakt sätt ni behagar när ni genomför ert köp.

För ordrar med Försäkrad försändelse tillkommer en fraktavgift om 159kr per order och ordertillfälle. Val av försäkrad försändelse blir inte fraktfri. En försäkrad försändelse är spårbar och försäkrad vid eventuell förlust eller skada. Om du vill ha en försäkrad försändelse så finns alternativet att välja detta när ni checkar ut ert paket.

Alla paket levereras av PostNord vilket kund godkänner vid genomförd order.

MIMITISTA.SE packar din order omsorgsfullt även markerar paket att de skall hanteras varsamt. Vi ansvarar ej för transportörens (PostNord) hantering av paketen. MIMITISTA.SE ersätter därför inte skador förorsakat av fraktbolaget. Allt ansvar för försändelsen övergår till transportören (PostNord) efter att varorna skickats från MIMTISTA.SE och vi tar inte ansvar för förlust av paket, då de är PostNord ansvar. Önskar du som kund extra försäkring på en försändelse finns det som alternativ när ni genomför ert köp. Kristaller anses som ädelstenar vilket PostNord inte ersätter med vanlig spårbar.

Har du valt Försäkrad försändelse och din order kommer fram skadat, eller inte kommer fram alls, ska du förlustanmäla och/eller reklamera din tjänst hos PostNord direkt inte hos MIMITISTA.SE

Du som kund ansvarar för att ange korrekt leveransadress i ordern och för att leveransen hämtas ut. Meddela gärna som återkommande kund, om ni bytt adress. Vid fel angiven adress eller om ordern går i retur debiteras du en administrationsavgift på 250kr + ny fraktavgift. Har ni inte mottagit er order så kontakta gärna oss.

Aviseringar om leverans skickas normalt via mejl, sms men dyker även upp i PostNord app. Så viktigt att koppla både nummer och mejl till app. 

PRISER
Alla priser på hemsidan anges i SEK och är inklusive 25% moms. Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller mig rätten att när som helst justera priset. Vi reserverar oss för slutförsäljning.

BETALNINGSALTERNATIV

I kassan erbjuder jag betalningsalternativen Klarna, Stripe & Swish e-handel.

Klarna erbjuder kortbetalning, delbetalning, Swish och faktura. 

Stripe & Swish är direktbetalning. 

KOM IHÅG ATT MINSTA ORDERVÄRDE PÅ HEMSIDAN ÄR 150KR

Om man medverkar på en instagram live hos oss och väljer månadsbox, betalar man senast den 27:e varje månad och använder sig då av direktbetalning, alltså betalalternativet Stripe & swish e-handel. Ej klarna, då det är något ni godkänner när ni väljer månadsbox.

DRÖJSMÅLSRÄNTA

Betalningsvillkoren ser olika ut; för en livebox är det senast lördag varje vecka betalningen ska tillhandahållas. Månadsbox senast den 27:e varje månad och vid faktura hos mig framgår det av fakturan. Vid försenad betalning eller utebliven betalning, så kommer du inte kunna handla med Livebox eller Månadsbox utan enbart på hemsidan. 

ÅNGERRÄTT 
Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.  

Du måste skriftligt meddela att du ångrar dig. 

Meddelandet ska skickas till [email protected]

I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, order numret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt. Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ånger meddelandet returnera produkterna till oss. Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. Vid en retur tar jag ut en administrationsavgift om 100kr som vi drar av på återbetalningsbeloppet. Utöver detta förbehåller vi oss rätten att, på återbetalningsbeloppet, dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt. Att inte hämta ut sitt paket hos ombud, räknas inte som ångrat köp. 

Retur kan inte ske förens MIMITISTA.SE godkänt att du kan skicka retur. Paketet tas då inte emot, och skickas tillbaka till avsändaren.

Ångerrätten kan INTE åberopas; 

- Om produkterna är köpta genom live, meddelande på instagram och/eller story sales på Instagram då detta anses som special ordrar enligt konsumentverket.

- Om det har gått mer än 14 dagar sedan du mottagit din produkt.

- Om varan inte lämnas tillbaka i samma skick som den hade när den levererades till kunden.

- Vid köp av rabatterade varor eller special ordrar (live, meddelande på instagram och/eller story sales).  

Så handla med omsorg och var säkra på era köp, MIMITISTA stöttar fullt ut hälsosamma köp.

REKLAMATION OCH KLAGOMÅL 

I kristaller förekommer det naturlig sprickbildning vilket ej innebär att varan är defekt, mindre vacker eller kraftfull och är därför inte skäl för reklamation.  

MIMITISTA.SE besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar jag mig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. Om de inte är PostNord som förorsakat skadan. Du måste alltid kontakta mig för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas till [email protected] omedelbart efter att defekten har upptäckts.  
 
Eventuella fel och defekter ska alltid rapporteras till [email protected] där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, order nummer och en beskrivning av felet. Du behöver också bifoga tydliga bilder på produkten, i dagsljus, i den förpackning som produkten levererades i. Om jag inte lyckas att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar jag dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Jag står för returfrakt vid godkända reklamationer.  

- Returer som skickas mot postförskott eller liknande hämtas inte ut.  

- Skulle returnerat paket försvinna står kund för förlorade produkter. 

Jag förbehåller mig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se 

Returer skall alltid skickas till ; 

MIMITISTA.SE

Att: Mimi Mihalek 

Kullavägen 58

25452 Helsingborg

[email protected]

ANSVARSBEGRÄNSNING 
Jag tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten. Jag accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produkt egenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför företagets kontroll. 

I produktinformationer på hemsidan nämner jag ofta vilka egenskaper stenarna har. Detta är inte vetenskapligt bevisat, utan du tror på de du själv önskar. Detta är inte ett komplement, eller substitut till traditionell sjukvård. Är du allvarligt sjuk, ska du ta kontakt med läkare/vårdcentral.

PRODUKTINFORMATION 
Jag reserverar mig för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. MIMITISTA.SE garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Jag försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt. Även i instagram live, och köp genom meddelande på instagram försöker jag ge er en rättvis färg men även där kan färgskiftningar förekomma. Produkter kan se annorlunda ut i olika ljus. 

COOKIES 

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritets syfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida. 

PERSONUPPGIFTER 

Genom att handla hos mimishjacrystals.se accepterar du vår dataskydds policy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidare ger aldrig dina uppgifter till tredjeparts utan rättslig grund.

MIMITISTA.SE är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanj erbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med data skyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

Vad är en personuppgift?

En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

Vilka uppgifter lagrar vi?

För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, IP-adress och köp historik.

Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

Rättslig grund

I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

Betal leverantör

Vid genomförande av köp, delas information med vår betal leverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betal leverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.

De betal leverantörer (betaltjänster) som jag använder mig av är: KLARNA, STRIPE & SWISH E-HANDEL

Fraktbolag

För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.

De fraktbolag MIMITISTA.SE samarbetar med är: PostNord.

Nyhetsbrev

Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevs leverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsförings syfte.

Rätten till tillgång

Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format. 

Rätt till rättelse

Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

Rätten att bli glömd

Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

Ansvarig för dataskydd

MIMITISTA.SE är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

SÅ SKYDDAR VI DINA PERSONUPPGIFTER
MIMITISTA.SE använder sig av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
MIMITISTA.SE använder en svensk plattform, Quick butik, som drivs av Quick butik AB med säte i Helsingborg.

ÄNDRING TILL DE ALLMÄNNA VILLKOREN 
Jag förbehåller mig rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen. 

TVIST OCH LAGVAL 
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr. Vid eventuell tvist följer Mimishjacrystals.se beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan. Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.